BESKRIVELSE AV YOGAFORMENE VI TILBYR HOS ROOM4

Iyengaryoga Basic

Alignment and pranayama for increased mobility and strenght

Iyengar Yoga, named after and developed by B. K. S. Iyengar, is a form of Hatha Yoga that has an emphasis on detail, precision and alignment in the performance of posture (asana) and breath control (pranayama). The development of strength, mobility and stability is gained through the asanas. Iyengar Yoga often makes use of props, such as belts, blocks, and blankets, as aids in performing asanas(postures). The props enable students to perform the asanas correctly, minimising the risk of injury or strain, and making the postures accessible to both young and old.

 

The class is taught in English, but with simple instructions.

 

Du behøver ikke kunne engelsk for å bli med.

Mediyoga

Forskningsbasert terapeutisk yoga med utgangspunkt i Kundaliniyoga

Mediyoga er en myk, meditativ yogaform med puste- og kroppsøvelser samt meditasjon.

 

MediYoga er en yogaform tilpasset for de fleste fysiske og psykiske begrensninger og brukes i dag som et kompletterende behandlingsverktøy i et hundretalls helseenheter rundt omkring i Sverige og Norge. Hvis du er helt frisk kan MediYoga hjelpe deg til større bevissthet, stabilitet, ro og harmoni. 

 

MediYoga – medisinsk yoga, er grunnlagt og utviklet av Göran Boll på MediYoga Institutet i Stockholm. MediYoga har sin opprinnelse i klassisk Kundaliniyoga og begynte å ta form allerede i 1998, da det første samarbeidet med Karolinska Institutet startet. Da gjaldt det en studie om hva yoga kan gjøre for pasienter med kroniske ryggsmerter. Siden den gang er det gjennomført mange forskjellige studier på MediYoga og dens virkninger på forskjellige pasientgrupper og helseproblemer generelt.

 

Organisasjonen Mediyoga arbeider for at yoga skal være en naturlig del av samfunnet, i hverdagen, på skolen, på jobb, i helsevesenet, osv. Det er der den er nødvendig. Dette gjøres gjennom ny forskning, utvikling av utdanningsprogrammer, samt produkter og tjenester, for at MediYoga skal være lett tilgjengelig, og være til nytte - midt i vår travle hverdag.

 

Alle som underviser Mediyoga må ha medisinsk grunnkompetanse. 

Renate Vågnes er Mediyoga Instruktør og har spesialisering innen stress og utbrenthet. Mette Løseth er Mediyoga terapeut og har flere spesialiseringer innen Mediyogasystemet; kvinnens hormonsystem, yoga ved stress og utbrenthet, yoga ved migrene og spenningshodepine, chakrasystemet etc.

 

Mjukne og Forny

Rolig restorativ yoga

Veldig skånsom time med fokus på pust og dyp avspenning. Timene begynner med myke bevegelser for å klargjøre kroppen til å gå inn i meir restorative stillinger der vi ved hjelp av tyngdekraften og pusten smelter inn i stillingene. Vi ligg på varme ullmatter og tar i bruk bolstere og pledd for støtte, slik det er lettere å gi slipp på spenninger. Yogalæreren går rundt å bistår hver enkelt. For å kunne bistå nok vil kurset ha et tak på 8 personer. Kurset krever ingen forkunnskaper. Timen er egnet for deg som har utfordringer i forhold til stress, spenninger og søvnvansker, eller som bare kjenner behov for å roe helt ned i en hektisk hverdag.

 

Rolig yoga

Hverdagsyoga for alle

Rolig og enkel yoga som passer/ tilpasses alle. Timen starter med avspenning og pust. Vi gjør myke bevegelser for å øke smidigheten i muskler og ledd, fokus for timen vil variere mellom rygg, hofter, nakke og skuldre. Timen avsluttes med avspenning/hvile.

Viryayoga

Kraft, energi og entusiasme

Virya betyr ”energi” og ”kraft” og ”entusiasme”. I Viryayoga jobber vi med å styrke kropp og sinn på en leikfull, men skånsom måte.

 

Yogaformen har røtter fra tradisjonell hathayoga, men inkorporer det moderne vitenskap vet om funksjonell anatomi og tar hensyn til det levesettet vi har i dag. Seriene av øvelser er nøye komponert for å bygge styrke og klargjøre kroppen for etterfølgende øvelser og nivå.

 

Josephine Selander og Malin Flinck, som satte sammen denne yogaformen og skapte Nordisk Yogainstitutt, hadde ønsket å kunne tilby en yogaform som:

  • Gjør det lettere å ha kontakt med pusten

  • Gir økt bevegelighet (funksjonell bevegelighet)

  • Styrker kroppen på en effektiv og gøy måte

  • Lar energien bevege seg fritt i kroppen, og

  • Unngå skader

Viryayoga kobler sammen tankegangen om serier og flyt mellom stillingene fra ashtanga vinyasa, biomekanikk og forankring i yogaens filosofi fra anusara yoga, bruk av hjelpemiddel fra Iyengaryoga, og forskningsbasert kunnskap om anatomi og bevegelseslære.

Josephine og Malin utviklet et biomekanisk system, der man jobber med ulike prinsipp steg for steg. Dette innebærer at du en dag kan gå på en viryaklasse der du jobber mest med å skape bevissthet i forhold til hvordan du kan jobbe med skuldrene på en smart måte. Neste gang er kanskje fokuset mer på hvordan du jobber med føttene. Mens du tredje gang jobber med et helhetsperspektiv på hvordan du får en styrkende stabilitet i hele kroppen. Dette innebærer at du som elev sakte, men sikkert, får teknikker for å forstå hvordan du styrker kroppen, blir mer bevegelig og skaper rom for at ledda kan bevege seg på en sunn måte.

Teamet bak Virya yoga har vokst siden starten 10 år siden, og inkluderer i dag forskere, fysioterapeuter og mange andre fagdisipliner, som sørger for å stadig utvikle yogaformen. I tillegg til Viryayogaens grunnserier finnes mange Viryayoga påbyggingsmoduler som fysioterapeutisk yoga, rehab-yoga, barneyoga, ayurveda og yoga, gravidyoga, osv.

Ann Iren tok grunnutdanningen innen Viryayoga 2014-2015 og tar jevnlig påbyggingskurs hos Nordisk Yogainstitutt. Hun er kvalifisert til å undervise Virya nivå 1-3, fysioterapeutisk yoga.

 

Les mer og Viryayoga her

 

Yoga for gravide

Yoga fra 2. trimester og utover

Yoga som gir deg tid og rom til å være tilstede her og nå og ha fokus på deg selv og barnet i magen. Øvelsene er spesielt tilrettelagt for de hensyn gravide må ta, og vil virke stabiliserende, styrkende og avspennende. Vi vil også jobbe mye med oppmerksom pust, som for mange er et nyttig verktøy både i fødselsforberedende fase og under selve fødselen.

Yoga for rygg og nakke

Yoga for å forebygge og lindre rygg- og nakkesmerter

Fokus på rygg, nakke, skuldrer og hofter. En rolig, skånsom,enkel og dypgående time rettet spesielt for forebygging, lindring og bedring av muskel og skjelettplager i området rygg/nakke, skuldrer og hofter. Individuell tilrettelegging. Timens baseres ut ifra Devayoga, utviklet av Katrine Berge.

Yoga mot stress

Yoga for stressmestring

For deg som vet du stresser eller sliter med stress i hverdagen. Fokuset vil ligge på pust kombinert med rolige, stødige bevegelser og tilstedeværelse. Målet med kurset er at hver enkelt kan begynne på sin vei til kraft, glede og balanse. Konkrete verktøy blir formidlet og tema rundt stress blir tatt opp. 

Please reload

  • Facebook Social Icon
  • Grey Instagram Icon

BEVEGELSE & RO  -  LEK & ALVOR  -  LATTER & GRÅT  -  ALENETID & FELLESSKAP - LIVET ROMMER ALT

 

www.room4.no

 

Tollbugata 8, 6002 Ålesund

Nettsider utarbeidet  av AROGA AS